Paimenen kynästä


Älä anna sielujemme vihollisen varastaa elämääsi!

Raamatussa, Johanneksen evankeliumin 10. luvun jakeessa 10, Jeesus sanoo:  
”Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.”  
Aiemmin Johannes kirjoittaa 3. luvun jakeessa 16-18: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.  Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.”

Tämä Jumalan Poika, Jeesus Kristus , on koko maailman syntien sovittaja ja uuden elämän antaja.


Sovitus ei kuitenkaan astu kenenkään kohdalla automaattisesti voimaan.  Siksi siihen tarvitaan evankeliumin julistusta ja sen kautta Jeesuksen henkilökohtaista vastaanottamista Vapahtajana ja pelastajana.  Jumalan meille jokaiselle tarkoittama pelastus on niin yksinkertaista, että ihmisen tarvitsee vain suostua Hänen palastettavakseen.  Raamattu kertoo, että Jeesuksen kautta voimme saada myös kaiken mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan.  Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että voimme saada Hänen yhteydessään yltäkylläisen elämän.
Tuo varas, josta Jeesus kertoo, on sielujemme vihollinen, joka pyrkii estämään ihmiseltä Jumalan pelastavan armon.

Yltäkylläinen elämä ei kuitenkaan tarkoita,

että se olisi täysin ongelmatonta elämää vailla minkäänlaisia kärsimyksiä tai vastoinkäymisiä. Kuitenkin Hänen yhteydessään me kohtaamme kaiken Hänen kanssaan.

Yltäkylläiseen elämään kuuluu se, että elämällämme on tarkoitus.

Tämä ajallinen elämä on vain pieni osa iankaikkisuutta ja se on portti siihen lopulliseen uuteen elämään, joka kestää iankaikkisesti.  Usein ihmiset kyselevät elämänsä tarkoitusta.  Raamattu vastaa apostolien tekojen kirjassa luvussa 17, jakeissa 26-27: ”Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä.”

Jumala antaa elämällemme tarkoituksen.  

Ainutkertainen elämämme on meille Jumalan lahja.  Uskoontulossa, uudestisyntymässä, meihin vuodatetaan jumalallinen agape-rakkaus ja saamme olla tuon rakkauden välittäjiä myös toisille.  Siksi Jeesus käski Markuksen evankeliumin 16. luvun jakeissa 15-16:  "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

Yltäkylläiseen elämään kuuluu vapaus.

Jeesus sanoi, että Jumalan totuuden tunteminen tekee ihmisen vapaaksi.  Jeesuksessa voimme kokea todellista vapautta.

Siihen kuuluu myös anteeksiantamus.

Ihminen kokee usein syyllisyyttä, joka voi aiheuttaa masennusta ja monenlaisia sairauksiakin.  Anteeksiantamus on paras lääke synnistä johtuvaan syyllisyyteen.  Golgatan ristillä kuollessaan Jeesus sovitti kaikki syntimme.  Anteeksianto saadaan sovitustyön vastaanottamisen kautta, Jumalan suuresta armosta, ilman omia ponnisteluja.

Yltäkylläiseen elämään kuuluu myös aitous.

Hänen armahtaminaan saamme löytää miehinä ja naisina oman persoonallisen identiteettimme.  Voimme vapautua rooleistamme, joita ennen alemmuudentuntoisina ja hylätyksi tulemisen pelossa esitimme toisten edessä.  Jumalan läheisyydessä alamme kokea kuinka Hän täyttää rakkauden, hellyyden ja huolenpidon tarpeitamme.  Hän ymmärtää ja hyväksyy heikkoutemme ja on valmis tekemään meissä kasvattavaa työtään.  Hän rakastaa meitä iankaikkisella rakkaudellaan, joka ei ole ehdollista rakkautta.

Ystäväni!

Ethän anna sielunvihollisen varastaa sinulta elämääsi.

Rukoilemme
Kiitos Taivaallinen Isä,että annat tänään suuren armosi kautta jokaisen pelastusta kaipaavan löytää sinut.   Kiitos, että saamme avata sydämemme ja pyytää, että annat meille meidän syntimme anteeksi Poikasi, Jeesuksen Kristuksen, täytetyn työn tähden.  Herra Jeesus tule asumaan sydämiimme ja anna meille  sinun rauhasi ja ylitsevuotava elämäsi.  Aamen!

Markku Kuokkanen
15.08.2018




Älä anna sielujemme vihollisen varastaa elämääsi! 15.08.2018
Voiko kuolema tuottaa hedelmää? 26.02.2018
Kielen synti 11.09.2017